ROTAN ANAK BAKAL JADI JENAYAH DI MALAYSIA..KATA IBU…

SHAH ALAM 24 Jan. – Merotan anak bakal menjadi satu kesalahan jenayah jika rang undang-undang baharu menggantikan Akta Kanak-Kanak 2001 yang dijangka dibentangkan di Dewan Rakyat selewat-lewatnya Julai depan, diluluskan.Rohani Abdul Karim – See more at: http://www.utusan.com.my/berita/nasional/rotan-anak-bakal-jadi-kesalahan-jenayah-1.52107#sthash.rjhUBH3T.dpuf
inilah antara isu ketika ini…n antara isu yg menarik perhatian ibu..n ramai dari korang kt luar tu pn kn…baik yg ada anak mahupun tidak..

yeay…. tu la yg akan dilaungkan dek anak2 pasni..remaja terutamanya..

yela..nant wat perangai macam2 pn.. kalau tahan telinga dgn bebelan kira setel la..sebab parent i xleh rotan i.. xperlu report polis pn..

update je kt media sosial..terus byk pihak tetiba muncul…pastu parent i akan masuk lokap…yeay… ha yela..lepas tu sape nk jga ko..? otak singkat…

TAPI …klu tanya pendapat ibu pasal undang2 yg nk diwujudkan ni… ibu rasa ibu pilih untuk BERSETUJU.. Ha.. tkejut kn.. bunyi td cm xsetuju kn…ada reasonnya… klu korg xsetuju..ibu xleh kata apa..INI PANDANGAN IBU..

Ramai yg kata..kita kn negara Islam.. nape nk ikut negara lain tu? Dalam Islam leh rotan wat.. pndai2 lak nk tukar hukum.. bla..bla..bla..

betul tu semua…ibu xnafikan.. tp kita sebagai manusia ni dilahirkan punya nafsu disamping punya akal kn.. so kita jdkanla undang2 ni satu guideline utk kita beringat dlam menghukum anak yg sebenarnya Amanah Allah tu.

Islam itu indah.. mmg boleh menghukum tapi ada adab2 nya.. tp bila kita dlm keadaan marah kdg2 kewarasan tu boleh terjejas..

so klu ada undang2 cmni leh la MEMBANTU SERBA SEDIKIT UNTUK KITA BERINGAT. yg dikatakan merotan leh kena hukum tu dh tntunya yg melampau hingga menyebabkan kecederaan fizikal n mental..

bukannya rotan yg mengikut adab Islam.

Dalam islam JIKA KAMU PERLU MENGHUKUM MAKA HUKUMLAH MENGIKUT KADAR KESALAHANNYA.

Tp kita sbg golongan dewasa ni kadangkala menghukum sambil dipengaruhi oleh tekanan persekitaran cthnya ekonomi, kesihatan, komuniti..n mcm2 lg la.. hinggakan anak wat salah kecik je pn nk rotan setgh mati..walhal dlu dia siap mandi paya, lastik ayam jiran sebelah n macam2 la.. bila turn anak wat perangai ckit dh melatah overacting la..

ha.. mest ada yg prnh cmni dlu kn...

ha.. mest ada yg prnh cmni dlu kn…

Sebelum kita nk rotan anak ni..kita kna PASTIKAN DAH HABIS GUNA SEGALA USAHA NASIHAT DIDIKAN…

cthnya solat.. “Perintahkanla anak-anak kamu menunaikan solat sejak berumur 7 tahun dn rotanla mereka jika tidak solat apabila berumur 10 tahun.”

maka sebelum berumur 10 tahun tak boleh lg dirotan.. ni isu solat ni..

so takkan la sbb anak bising waktu korg nk tgok tv anak itu wajar dirotan kn.. ?

lg satu yg boleh rotan anak tak solat ketika berumur 10 tahun ni ..adalah setelah diasuh dididik dijadikan amalan yg tak pernah tinggal (TERMASUK IBUBAPANYA SEKALI TAU…)istiqamah dalam beramal

maka barulah boleh dirotan… tu pn rotan mendidik..bkn mcederakan..

so tanya diri.. LAYAK KE KITA NK MEROTAN?

Dalam Islam yg indah ni.. kita kna hayati keindahannya barula agama lain xnmpak kita cm pengganas kn..

rotan anak ni ADA TEMPAT2NYA..xleh nk main taram jer…

pastu JGN MEROTAN DI DALAM KEDAAN TERLALU MARAH …

dats y ibu kta klu ada undang2 ni leh MEMBANTU KITA SERBA SEDIKIT UNTUK KAWAL DIRI..

tula tujuan sebenar undang2..UNTUK MENDIDIK BUKAN MENGHUKUM SEMATA.

selain tu..bagi anak kecil yg bru pertama kali hendak dirotan sekiranya dia menangis merayu agar tidak dirotan..jgnla rotan.. berilah dia peringatan..agar dia xulang lg…

n kalu merotan anak tu ckupla sekali..klu degil tambah ketiga hingga ke sepuluh kali..

jgn lebih kerana rotan yg melebihi 10 kali hanyala utk hukuman hudud..

yg ni lain kali kita strory mori yer…

ok semua…

anak2 ni lg2 yg kecik..kdg2…ish..mmg geram jer nengoknya..

tp kita ni dulu xpernah kecik ke? ntah lbih dr tu nakalnya kn..

bila anak buat perangai..mmg rsa nk mengamuk jer..

cam ibu ni, mulut mmg bising (jiran2 ibu mesti stress dgn suara ibu melalak lalak) tp ibu xnaik tgn.. kdg bila xterkawal tu kena gak sedas.. alahai…

tapi..kt cni ibu nk share satu cara yg berkesan kt ibu la.. n korg leh cuba..

        .> Tarik nafas dalam2 n lepas,…jgn tahan lak ek hihi.. ok..

        .> pastu tanya pd diri..klu xde nakalnya ni, sifat yg korang nk ada kt anak tu?  klu korg rasa marah sbb diorg   bising sepah kan rumah…korg tanya pd diri sdiri.. apa yg korg nk sebenarnya? korg nk anak korg duk setempat..duk diam xberbunyi xwat ape?

boring...

boring…

cmtu?

       .> pastu tanya lg diri sdiri..klu korg suami isteri TAK dkurniakan kebisingan kenakalan haru biru semua tu.. apa yg korg tgh wat skarg?

rumah mmg confirm kemas la..

xde baju anak berlambak nk cuci nk lipat..

xde mainan bersepah..

sepahnyerrrr

sepahnyerrrr

xde suara budak nangis2…

seronok ek?

pastu jgn lupa…

xde budak kecik pkai pampers tgh jln tkedek kedek smbil mulut bebel2..

pampers

xde budak berebut remote nk tukar channel tv nk tgok kartun waktu korg nk layan drama bersiri yg sbnrnya ntah apa2 ntah…

xde budak mkn bersepah n gtau korg msak sdap walaupn selama ni  xprnh pn ada org puji masakan korg..

xde yg ngada2 nangis mlm minta korg teman dia tdo cm la korg ni super hero sgt kn walhal dulu korg kecik2 pn minta tlg mak teman bila nk g jamban..

siap tgh hr buta pn nk buka lampu kan..

xde smua tu… seronok tak?

       .> Dh puas tanya diri sendiri…?

So… korg sdiri tau apa jawapannya kn… hargaila apa yg kita ada ni…

sbb BUKAN SEMUA ORANG BERTUAH MACAM KITA YG ADA ANAK NI..

BERJUTA ORG NK TP ALLAH KONGSI REZEKI NI DGN KITA BUKAN MEREKA.. SO HARGAI YER…

kita antara yang mencorakkan mereka

Berbalik pada isu undang2 td…POSITIFKAN DIRI.. bg ibu…(BAGI IBU YER..BG KORG TERPULANGLA..)

ibu jdkan ini sbg salah satu benteng agar tak membuta tuli menghukum anak..

mmg pucuk pangkal hati.. betul. tp kita semua manusia biasa..

xlepas dr melakukan salah silap dosa dan noda.. n sebab tu pun wujudnya syurga n neraka…

MOHON ALLAH KURNIAKAN KETEGASAN N KELEMBUTAN HATI PD KITA DLM  MENDIDIK AMANAHNYA INI..ANAK2…

klu korg nk tau..ibu menaip ni smbil dibantu oleh Armand El Thariq..yg cuma pkai pampers di ptg hr..sambil mbebel bebel smbil curi2 tekan keyboard ibu ni..n sambil lipat2 skrin laptop..  😉

bintang jemputan slot ini

 Apapun mmg berbeza dlu n skrg..

bla ingat blik kna rotan dgn cikgu waktu dlu2…

semua tu jd kenangan manis..xde pahitnya pn..

rsa lucu jer..sape suruh degil kn..

skrg cikgu xleh nk merotan..

bwa rotan pn dh isu..

so bebudak mula besar pale la…herm…

Dulu & Kini

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s