9 Tips Mesra Hadapi Anak Tak Dengar Kata

Assalammualaikum..

salam Jumaat buat semua..

harap smua sihat2 belaka..

(sedang ibu menaip ni Thariq dtg cuit2 kaki minta duk atas riba..alahai anak.. ^-^)

ok la kali ni ibu terpanggil nk sentuh isu ANAK TAK DENGAR KATA..

Lately ni byk kali juga dgar mommies duk ngomel hal ni..

sambil tgh kopek bawang waktu rewang umah org kawin pun duk cite hal ni…

siap ada yang merungut..

“aku tak tahu dh nk wat camne..”

“langsung tak dengar kata..”

“panggil dia wat tak dengar je..”

“apa yang aku tak bagi buat, tu la yg lagi dia nak buat..”

macam2 lagi la..

DSC02539

Anak2 ibu ni pun bukannya 100% mendengar kata..

pernah ada ketikanya ibu pernah stress sgt2 sampai rasa tak nak kuar umah sebab perangai anak2..

macam dilanda virus tak dengar kata..

percayalah smua mommies pernah merasainya..

bezanya kita nk ambil tahu atau tidak..

pernah sekali waktu guna tandas di sebuah pasaraya..

ibu terdengar seorang budak sekitar tahun bercakap pada adiknya..

“kau ni kecik2 tak nak mampos.!!!”

punyala terkejutnya ibu..budak perempuan lak tu..

apa yg lebih mengejutkan ibu n beberapa orang yg ada kat situ pd waktu itu ialah..

maknya ketawa seolah2 anak2nya kelihatan cute sekali.. macam comel je..

kami kt dalam tu hanya tergamam n saling berpandangan..

sgt terkejut ko..

jadi macam mana nk anak yang berbudi bahasa kalu dari kecil tak diberi perhatian pada hal ini..

sok lusa dah besar baru nak tegur..terlambat la..

so mula la bentuk peribadi anak dr dia masih rebung..

klu dh jadi buluh nant kita pula dilibasnya..

anak2 ni lak..anak2 zaman sekarang..

bukan boleh main nk tegur camtu je..

sebagai parent kita tak leh bhenti dari mencari ilmu dalam membesarkan anak2 akhir zaman ni..

 ini antara tips yang ibu nk kongsikan dalam membentuk anak yang mendengar kata..In Sha Allah..

BINA IKATAN

daripada kita terlalu sibuk nk baiki sikap anak kita apa kata kita perbaiki hubungan antara kita dan dia..

kita duk sibuk kritik dia n rasa kita ni tak ckup bagus dalam jlnkan tanggungjawab kita sebagai ibu..

diorang lak stress sbb rasa diorang ni anak tak guna.. tak dapat penuhi apa yang kita nak..

maka apa akan jadi dgn hubungan kita ni?

keruh..keruh..dan makin keruh..

so caranya..selalulah hargai apa yg diorang wat.. jgn nk kritik je..

hargai setiap perbuatan baik yg diorang wat.. tak perlu hadiah ke upah..

pujian je.. ITULAH SEBAIK-BAIK HADIAH..

cthnya..”ibu suka la tgok Mikael main dgn adik2..comel sangat..”

“Monyet warna biru? Cantik la.. ibu tak pernah pun terfikir nak wat camtu..”

see.. diorang akan rasa sgt sronok..

tak susah pun kan..

DSC01890

JADILAH PENGGALAK

Kita ni walaupun duk kat umah je jaga anak..letih juga.. walaupun tak berkejar nk g keje pagi2..

duk kat rumah lagi banyak keje.. tak habis2..

nak tukar pampers, nak basuh berak, nak buat itu..nak buat ini..

sendiri pun tak dapat nk g tandas dengan amannya..kn..kn..kn..tak yah tipu la mommies sekalian.. ^-^

so..diakui..kita memang melalui hari yang meletihkan..

 tp kadang kita ada sifat or memang kita dh terbiasa wat kan semua utk anak..

sampai kita terlupa yang anak tu dah boleh wat sendiri..

cthnya..kita dh tentukan baju apa diorang kena pakai..ambil tuala, mandikan, pkaikan baju..smua kita wat..

apa kata minta diorang terlibat sama..

cthnya..

 ” Rafael..g ambik towel..kita g mandi nak…”

“Mikael leh tolong pilihkan baju apa adik2 Mikael nk pakai hari ni..”

nampak..diorang akan seronok bila kita yakin pada diorang..

beri diorang pilihan..

beri diorang ruang utk terlibat..

dari pada terus memberi arahan..

“pergi mandi!”

“pakai baju ni!”

kn..kn..kn..

DSC01778

BUDAYAKAN PENGGUNAAN “TOLONG” & “TERIMA KASIH”

bukan untuk anak2 kita je tau..tp kita juga..

mean..HOUSE RULE..

kat rumah kitorang bnda ni budaya..

ibu n ayah pun amalkan sesama sendiri n anak2 akan contohi..

ni nk tekankan sikit..

WALAUPUN ITU MEMANG KERJA ORANG TU N KITA SEKADAR INGATKAN..

PERLU JUGA UCAP TOLONG N TERIMA KASIH..

contohnya..

“Ayah..leh tolong buangkan sampah..”… “terima kasih”

sebelum makan ayah akan kata.. “Terima kasih ibu sebab tolong masak utk kitorang “

nampak..?

Anak ni memerhati tau.. kita kna jadi contoh..

pernah ibu minta tolong Mikael kemas bilik dia…

“Mikael..nant lepas siap semua kerja Mikael, tolong kemas ye..terima kasih’

then dia tanya ibu..

“ibu, Mikael belum buat lagi kenapa ibu dah cakap terima kasih..?”

ibu pun jawab..

“ibu tahu Mikael mmg akan kemas pun..ibu ckap la terima kasih dulu takut nant terlupa.. sebab Mikael dh dapt terima kasih..Mikael kna la buat” gtau sambil senyum wat2 muka..

dia terus dtg peluk ibu n kata..” ibu ni.”

^-^

DSC07572

TUNJUKKAN YANG KITA CARE PERASAAN DIORANG

hal ni biasanya terjadi bila kita nk suruh diorang stop apa yang diorang tgh wat..

peringatan..ELAKKAN ARAHAN SERTA-MERTA..

daripada kata ” kemas sekarang..g tido!”

better kata ” seronoknya main..tp dh lewat ni..esok sambung ye..”

daripada kata “cepatla..pukul berapa dah ni!”

better kata ” boleh siap cepat ckit..nant sambung main..ibu nk kluar beli barang ni..kalu lambat kedai tutup..’

diorang main lasak2 n then ada yg thantuk..nangis..

dari kata..” kan ibu dh cakap td..degil lagi”

baik kata..” mari cni..mana sakitnya..lain kali hati2..sian dia..”

lg molek kan..

DSC07471

BERTENANG

sbg parent kita kena pandai kawal diri kita dulu..baru leh kawal diorang..

ada masanya bila kita tegur elok2,,leh lak diorang angin n campak benda yg diorang tgh pegang waktu tu..

mest kita rasa nk pang!!! je kan… JANGAN!!!

stay cool… gtau diorang..”Tak elok buat macam tu.. ibu tahu Mikael tak puas hati tp tak elok buat macam tu”

kita yang kena bertenang k..

you all pun tahu kan kalau kita layan gak emosi macam diorang takkan membawa pada kerjasama pun..

tul tak?

DSC01279

JANGAN JATUH HUKUM

cmne tu? bukan hukum2 cam mahkamah tu..

cth camni..

“penyepah la kau ni.. kemas sekarang!”

“pengotor la kau ni..gi mandi dulu !”

cuba ni..

“Mikael..kenapa Optimus Prime ni ada kat lantai lak ni? Terkejut ibu..nasib ibu tak terpijak.pecah nant.. g simpan leklok “

” Meh ibu sayang sikit.. nape tak wangi ni.. tak mandi lagi ye.. g mandi la..bagi wangi”

ha.. more better kan…

DSC01928

BERITAHU TENTANG ANDA.

jangan berharap anak2 nk faham..

diorang kecik lagi..

dgn suami pun kadang perempuan2 ni suka merajuk pastu harap suami pujuk..

sekali rupanya cik abg tu tak tahu pun korang tgh merajuk..

ibu punya style senang..

“jgn cakap dgn saya..saya tgh merajuk ni”

haha,..serius..camtu la ibu..sbb tu takde nk merajuk panjang..asyik tak jadi je..

dgn anak2 pun kna wat camtu..

” makan elok2..klu bersepah nanti ibu yang kna kemas..”

“minum elok2..klu tumpah nant ibu yg kena lap..”

tp pastikan JAGA INTONASI..

jgn sampai diorang rasa kita minta simpati diorang..

korang faham2 la kan.. takut nant lg saje2 diorang wat..

beritahu k..jgn simpan2..

supaya mereka faham..

DSC01739

PATAHKAN EGO KITA

kita sbg parent tak semestinya 100% kita betul.. ada masanya kita boleh jadi tersilap..

JANGAN MALU UNTUK MINTA MAAF PADA ANAK.

bila mana tiba waktu n situasi yang terbukti memang kita yang salah..

patahkanla ego tu..

minta la maaf..

kita kna jadi contoh pada diorang.. ingat tak?

DSC01824

BIJAK DALAM MENEGUR

  • menegur sambil ada skin-to skin contact.. sambil kita pegang tangan diorang.. duk kat riba ke..sambil sikat rambut or usap2 kepala diorang ke..yang penting ada sentuhan..
  • masa yang tenang.. bukan di waktu sibuk & tegang.. waktu terbaik ialah tgh lepak2 sebelum tidur..sebab biasanya waktu tu semua pun dah agak calm..leh selit sambil2 sesi bedtime story..

  • JANGAN SESEKALI DEPAN ORANG. Jaga maruah dia.. tp pernah satu ketika Mikael saje wat perangai kat depan atuk dia sbb di yakin ibu takkan marah dia kat depan orang..dia seolah-olah mencabar.. n ibu perlu buktikan yang salah tetap perlu ditegur.. lepas tu baru dia ok..n behave di depan orang..
  • gunakan bahasa yang sopan..JANGAN SESEKALI MEMAKI..jaga ati n perasaan diorang..

….

ibu ni bukanla bagus sangat nak bagi tips kat orang..

anak2 ibu pun bukanlah 100% mendengar kata.. ada waktu geram juga dibuatnya..

Tapi sama2 la kita usaha untuk memperbaiki diri.. In Sha Allah..

ibu ni tak layak nak mengajar sesape tapi tips ni ibu dh guna sendiri n ibu harap leh bantu mommies di luar sana..

ingatan copy

Ibu nak gunakan kesempatan ni untuk share sesuatu..

bila anak2 kita tak dengar kata, biadap n kita rasa cm dh tak tahu nk wat apa dah.. buntu..

cubalah muhasabah diri kita..

ibu bagi contoh senang..

AZAN

Azan merupakan satu panggilan untuk menunaikan solat, ibadah wajib sebangai orang Islam..

tp jujur kata..

berapa ramai yang bila azan kedengaran terus tinggalkan apa yang tgh kita wat n terus berwudhuk dan solat ..?

berapa ramai yang wat tak tahu?

berapa ramai yang tgh makan kt kedai slumber je bsembang..?

Solat Dzuhur kt ofis waktu lunch..Solat Asar?

Mesti kat rumah kn.. tu dah kira sengaja melambatkan..

biadap tak tindakan kita pada seruan azan?

n kita marah bila anak tak dengar kata..

Anak2 ni rezeki dari Allah..

Rezeki tu ada macam2 rupa bentuk..

Mungkin rezeki kita dalam bentuk kesedaran dan keinsafan..

siapa tahu kan..?

jumpa lagi..

tata ^-^

Advertisements

7 thoughts on “9 Tips Mesra Hadapi Anak Tak Dengar Kata

  1. emmyshana says:

    Assalammualaikum.. tips yang sangat2 berguna ni. Anak saya setahun lebih sikit punya susah nak pakai baju. menyanyi menari na pakai baju pun dah buat. Ada cara lain x yang rasanye boleh membantu sikit..

    Like

    • Jemari Ibu says:

      wslm. emmyshana..tq sudi singgah blog ibu ni.. anak2 ibu ni ada masanya berkejar gak satu rumah nk pakaikan baju..satu tips yg ibu leh share.. sense of humor.. kita parent kana ada tu.. a lot.. sbb ibu tgok bila kita paksa diorang ni lagi saje nk menyakat kita.. so ibu saje wat2 muka..jadi zombie nk mkn perut la apa la.. bebudak ni suka bila kita bgurau dgn dia..klu tahu kita nk geletek dia kadang tu siap diorang yg dtg menyerah.. ha..kan senang koje kita.. anak2 hepi n kita pun tak bengang.. ^-^

      Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s