Sepohon Kayu Daunnya Rimbun – Pohon Solat

Assalammualaikum…

Salam Sabtu semua.. Semoga semuanya sihat2 hendaknya..

menaip ni dgn kepala cam robot tak leh toleh kiri kanan..

salah urat camne ntah..

maybe semalam sbb lama dukung Thariq sambil berdiri n berjalan waktu sesi perkongsian pohon solat..

pohon solat

apapun semua tu terbalas bila tgok reaksi budak2 yang terlibat..

Alhamdulillah.. pagi semalam dpat selesaikan dengan jayanya perkongsian pohon solat versi Jemari Ibu..

tak ramai pun yang join tp ok la..senang fokus.. ^-^

ada kurang 10 orang budak2 dalam lingkungan umur 8 hingga 12 tahun..

byak ilmu dpat dikongsikan..

plan 20min..skali berlarutan sampai 2 jam..

harap diorang dapat faedah dr perkongsian tuh..

DSC09313

ibu wat perkongsian tu sbb rasa sayang sgt bila tak dpat kongsi bnda yang baik kan..

ibu kongsi bnda yang ibu aplikasikan dengan anak n suami kat rumah..

Mikael skrg ada la solat sunat Dhuha..n sedih kalau dia terlepas solat..

yang penting tak yah nak bising2 suh dia solat.. Alhamdulillah.

ibu nak terapkan pada diorang supaya tak solat seperti ikut ikutan..

kna perkuatkan niat..

bila kita tahu kenapa kita perlu buat sesuatu tu..

kita akan rasa lapang dada nak wat..

Seronok sgt bila tgok mata anak2 tu ada terpalit keinsafan..

rasa menyesal dgn apa yg dah terlepas

n rasa bkobar utk perbaiki diri..

tu adalah pengalaman paling berharga.. Im really happy .. TQ ALLAH ^-^

DSC09299

pose dgn kak Mimie yg readykan tempat utk kitorang… Terima kasih daun keladi ek..nant leh wat lagi ^-^

Antara perkara lain yang ibu selitkan sikit2 sewaktu perkongsian ni cam :

Rukun Islam (bagi penekanan pada rukun ke2)

Apa bukti kita Islam kalau kita tak solat ?

Kaitan wudhuk dengan cara menjalani hidup seharian.

n dalam santai2 tu cuit gak tentang aurat..batas pergaulan antara lelaki & perempuan..

maklum la bebudak sekarang kecik2 dh pandai..

k la.. bahu sakit ni tak larat nak menaip banyak…

kita tgok gambo2 semalam ek..

Apapun maaf sesangat pd anak2 yang join pd sesi pagi sebab gambo korang xde..

ada masalah teknikal n gambo korang xde.. huhu..

DSC09270

DSC09271

DSC09272

DSC09275

DSC09278

DSC09282

DSC09283

DSC09287

DSC09293

DSC09294

DSC09292

ini adalah antara hasil yang terbaik untuk tgok camne fungsi pohon solat tu.. simple je kan.. ibu terangkan je n diorang wat note tu sendiri.. Tahniah..

DSC09306

DSC09311

maybe next time leh melibatkan parent lak..

yela klu penglibatan satu familly lagi mudah nk istiqamah..

In sha Allah lain masa kita jumpa lagi k..

tata..

^-^

Advertisements

2 thoughts on “Sepohon Kayu Daunnya Rimbun – Pohon Solat

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s